З 1 червня 2022 року по 30 листопада 2025 року українці та українки отримали 20 тисяч 206 консультацій через Лінію безкоштовної психологічної допомоги.
Про це передає Укрінформ з посиланням на дані Національної психологічної асоціації України. Про результати роботи асоціація повідомила під час презентації.
Ініціатива реалізується за підтримки Програми розвитку ООН (ПРООН в Україні) та партнерів.
На початку 2025 року лінія тимчасово зупинила роботу через завершення фінансування USAID. Але вже у серпні, отримавши нову підтримку, ініціатива відновилася та збільшила тривалість роботи. Наразі лінія працює 20 годин на добу — з 9:00 до 5:00.
До роботи лінії залучені понад 30 фахівців — психологи і психіатри. Дзвінки первинно приймає адміністратор із психологічною освітою, який скеровує заявника до відповідного спеціаліста. Тривалість кризової консультації становить близько 20-40 хвилин, а у випадку суїцидальних ризиків — понад годину.
За цей час люди зверталися по допомогу з 21 країни, 82% дзвінків надійшли з України.
Найпоширенішими підставами для звернень були:
- реакція на стрес — 7 502;
- сімейні та міжособистісні труднощі, переживання втрати — 6 795;
- симптоми психічних розладів — 3 753;
- вимушене переміщення — 2 078;
- соціальні запити з психологічним компонентом — 1 876;
- втрата роботи або доходу — 1 294;
- суїцидальні наміри — 957;
- досвід насильства та його наслідки — 923.
Психіатри лінії найчастіше опрацьовували запити щодо гострої реакції на стрес і розладів адаптації — загалом 8 362 звернення.
Але структура запитів поступово змінюється, заявила віцепрезидентка НПА Валерія Палій.
За її словами, "якщо говорити про тенденції звернень, то у 2022-2023 роках ми фіксували більшу кількість запитів, пов’язаних із тривожною симптоматикою. Люди хвилювалися про майбутнє, про те, що на них очікує; було багато невизначеності, зокрема щодо того, як розгортатиметься війна. У 2024-2025 роках ми фіксуємо більшу кількість розладів і скарг на депресивну симптоматику. Це свідчить про те, що люди певною мірою адаптувалися до ситуації й навчаються з нею жити, намагаються зрозуміти, коли і як це закінчиться, а також які способи підтримки вони можуть знайти в поточних умовах".
Найактивніше підтримкою користуються люди віком 25-34 роки.
Загальна структура за віковими групами:
- до 18 років — 809 звернень;
- 19–24 роки — 1988 звернень;
- 25–34 роки — 5344 звернень;
- 35–64 роки — 10 554 звернень;
- 60+ років — 1257 звернень.
Значну групу становлять люди віком 60+, це часто самотні жителі невеликих громад, для яких анонімність і конфіденційність є критично важливими. Найстаршій людині, яка телефонувала на лінію, було 90 років.
Програма розвитку ООН (ПРООН) в Україні забезпечує системну підтримку у межах напряму з підтримки психічного здоров'я українців, яка охоплює роботу з професіоналами, ветеранами, родинами загиблих та полонених, молоддю, громадами та службами екстреного реагування.
Підписуйтеся на наш Телеграм-канал та отримуйте новини ще оперативніше!