• Головна
  • Провалена децентралізація: Хто і чому заблокував найуспішнішу реформу на Закарпатті
13:48, 12 червня 2019 р.

Провалена децентралізація: Хто і чому заблокував найуспішнішу реформу на Закарпатті

Експерт з децентралізації Володимир Феськов, пояснив чому екс-губернатор Закарпаття Геннадій Москаль суперечить сам собі подаючи позов проти рішення Кабміну щодо схвалення Мукачівської ОТГ - інформує Mukachevo.net.

Провалена децентралізація: Хто і чому заблокував найуспішнішу реформу на Закарпатті, фото-1

Далі — читайте повний текст автора без змін.

«Закон України «Про місцеві державні адміністрації» не надав державним адміністраціям повноважень робити висновки про конституційність проектів рішень «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

«У законі чітко написано, що підставою для створення ОТГ є позитивний висновок обласної державної адміністрації, … Позитивного висновку ОДА (щодо Мукачівської ОТГ – авт.) немає, тому рішення однозначно буде скасоване судом, як незаконне».

Ці дві діаметрально протилежні позиції, належать одній особі, яка волею випадку була головою Закарпатської обласної державної адміністрації. Єдине що в них схоже – це бажання Геннадія Москаля кожного разу виправдати вигідну для нього позицію. А щоб ці позиції виглядали більш значуще, він їх оформлював у вигляді судових позовів.

Першу позицію він оприлюднив в березні 2018 року, після того як відмовився надавати будь який (позитивний чи негативний) висновок шести новоствореним об’єднаним територіальним громадам в Закарпатті. І щоб захистити свою позицію, він звернувся до Верховного Суду з проханням скасувати окремі, невигідні голові ОДА, положення закону про об’єднання. Суд відхилив позов Геннадія Москаля, пояснивши що подібні подання розглядає виключно Конституційний Суд України.

Як кандидату юридичних наук, отримати таку відповідь – ганебно. Адже навіть студент першого курсу юридичного факультету, вміє визначати які за характером справи розглядають існуючі в Україні суди. Однак, це ніяк не зачепило Геннадія Москаля, і очевидно, йому був важливий виключно факт звернення до найвищої судової інстанції, до якої можливо звернутись голові ОДА. А все заради того, щоб переключити увагу суспільства від порушення ним закону про об’єднання (не надаючи жодного висновку шести громадам, він порушував закон), натомість зосередити увагу на малозначимих деталях, розпочати відволікаючу дискусію, «притягнути за вуха» неіснуючі проблеми та, найголовніше, виграти час – і не давати жодних висновків, «допоки суд розглядає подання». Стандартний міліцейський прийом, таких у міліціонера з 30 річним стажем в рукаві багато.

Отримавши відмову Верховного Суду, Геннадій Москаль не став шукати способів оскаржити закон в Конституційному Суді України (адже голова ОДА не може звертатись до цього суду з поданням). Натомість, він обрав нову вигідну для себе позицію: закон про об’єднання – поганий; оскаржити його голова ОДА не може через «правовий тупик»; винна ВРУ, бо непрофесійні закони пише; висновки не надаю, бо вважаю цей обов’язок нікчемним та неврегульованим законодавством.

Треба сказати що про запас, в Геннадія Москаля був ще один трюк. Справа в тім, що Центральна Виборча Комісія призначає перші вибори ОТГ після звернення до неї з ОДА. Цю норму закону про об’єднання голова Закарпатської ОДА теж вважав нікчемною, Тож, навіть якби хтось з новостворених ОТГ отримав позитивний висновок, виборів (як завершального етапу створення ОТГ) без звернення ОДА не було б. А значить не було б і ОТГ. І ця «пастка» стосувалася усіх, крім міст обласного значення, яким в травні 2018 року законом надано право створювати ОТГ без проведення перших виборів, шляхом приєдднання.

Цим вирішили скористатись Мукачево, Лавки, Павшино, Шенборн, Нижній Коропець та Нове Давидково. Шість місяців вони проходили весь процес об’єднання, і не отримавши протягом 10 робочих днів висновку Закарпатської ОДА – продовжили його, створивши Мукачівську об’єднану територіальну громаду, з подальшим зверненням до Верховної Ради України і Кабінету Міністрів України, аби ті визнали їх спроможними, і передбачили в 2019 році прямі відносини Мукачівської об’єднаної територіальної громади з державним бюджетом. Логіка проста: Геннадій Москаль не надавши висновок у визначені строки – порушив закон. Тож нехай вищі над ОДА органи влади дадуть самі раду питанню об’єднання, тоді як ОДА відмовилась розглядати його. В результаті ВРУ ухвалюючи бюджет на 2019 рік визнала Мукачівську ОТГ спроможною, а Кабмін зобов’язала затвердити це розпорядженням. Власне, 5 червня це сталось.

У відповідь, Геннадій Москаль нещодавно звертається до окружного суду міста Києва, щоб скасувати розпорядження Кабінету Міністрів України. Основним його аргументом є відсутність при створенні Мукачівської ОТГ висновку підписаного головою Закарпатської ОДА, того самого, якого він протягом 10 робочих днів Мукачівській ОТГ не надав. Того самого висновку, щодо якого він рік тому позивався до Верховного Суду, доводячи що адміністрація не вповноважена надавати висновки, це суперечить Конституції України та профільному закону.

І все це не шизофренія, хоч вік поважний в Геннадія Москаля. Це умисна протидія, яка за ці чотири роки відкинула Закарпатську область у розвитку на десяток. І поки кожна із сусідніх областей цього року отримує близько 80 млн гривень субвенції на інфраструктурну сільських територій (як додатковий щорічний стимул від держави до розвитку ОТГ) - Закарпатська область в 2019 році отримає лише 14,5 млн грн. Схоже відставання в попередні роки. І це тільки приклад однієї субвенції.

Загалом, всі області країни щороку користуються перевагами реформи, наповнюючи місцеві бюджети та розвиваючи території. Навіть в регіонах, де відбуваються військові дії, вся влада сконцентрована в руках військово-цивільних адміністрацій, існують обмеження на проведення масових зібрань - утворено 39 ОТГ (16 в Донецькій та 23 в Луганській областях). Закарпатська область 4 рік тупцює на місці і ледь діждала 7му ОТГ. А все тому що голова Геннадій Москаль не міг визначитись: повинна ОДА надавати висновки чи ні. Насправді, це гра на публіку. Реальні ж мотиви полягали в іншому. Допоки в області є необ’єднані громади, місцеві адміністрації контролюють їхні гроші, сільськогосподарські землі та голів. І якщо голова «нечемний», з точки зору адміністрації, то його громада буде мати менше ресурсів/пізніше/в надлишковому порядку. Або, поки люди дорогу не перекриють.

І якщо хтось досі вважає, що за діями (протидією) Москаля була якась довготермінова стратегія, то раджу звернути увагу наскільки він легко набуває певні речі (статуси) і позбувається їх (думаю, навіть Петро Порошенко сьогодні це усвідомив). Мені здається, ця людина переслідує лише свій інтерес та керується власними амбіціями. Ще його можуть цікавити фестивалі. Через це в коридорах Геннадія Москаля називають фестивальним губернатором. Біда лиш в тому, що після фестивалю з ім’ям Геннадій Москаль приходить тяжке похмілля, ціна якого дорого обходиться області. Області про яку екс-голова ОДА вже завтра забуде. Тому Москаля треба було звільнити – невідкладно, і врешті розморозити реформу в Закарпатті.

Нехай так буде!

Нагадаємо, Зеленський звільнив Геннадія Москаля із посади голови ОДА та призначив Івана Дурана в.о. голови

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#Москаль #ОТГ #оскарження #гальмування
0,0
Оцініть першим
Авторизируйтесь, чтобы оценить
Авторизируйтесь, чтобы оценить

Коментарі

Оголошення
live comments feed...