15:36, 20 березня 2015 р.
Закарпатська Феміда пообіцяла вільний доступ до правосуддя
«Відкритість та доступність інформації про діяльність суду – сприяє зміцненню довіри до судової влади – переконаний Дмитро Камінський, керівник апарату Апеляційного суду Закарпатської області.
Серед пріоритетів судової гілки влади є підвищення довіри до неї з боку громадськості, яка, у свою чергу, прагне, аби вітчизняні суди стали максимально відкритими та доступними. Крім того, не останню роль у зміцненні авторитету судової влади відіграє організація роботи судів та якість надання ними необхідних послуг відвідувачам. Від злагодженої роботи апарату суду, професійної підготовки його працівників, надання ними якісних послуг - залежить ефективність роботи суду, а відтак і формування позитивного іміджу судової системи загалом.
- Дмитре Євгеновичу, який імідж сьогодні у апеляційного суду Закарпатської області?
- На жаль, так сталося, що останнім часом і в ЗМІ і серед громадськості сформувалось більш негативне ставлення до судової системи. Можливо, цьому посприяло те, що люди недостатньо обізнані про діяльність суду і про те, що суд, це - відкрита установа. В першу чергу , серед основних джерел, які формують позитивний імідж суду – законність та справедливість прийнятих рішень, доступність та відкритість інформації про діяльність суду.
Проте, є ще фактори, які впливають на формування громадської думки про судову систему та довіру до суду загалом. Зокрема, це добре налагоджена робота, яка теж сприяє максимальній відкритості судової системи та вільному доступу громадян до правосуддя. Працівники апеляційного суду це добре розуміють, тому для них є пріоритетним виконувати свою роботу якісно, оперативно, старанно, ефективно та чесно.
Насамперед, суд існує для людей, тому наша мета – створити всі умови для забезпечення вільного доступу громадян до суду. Ми усвідомлюємо, що вже після першого візиту до суду в людини складається позитивне чи негативне враження стосовно усієї судової системи. Тому працівники апарату апеляційного суду намагаються надавати необхідні послуги швидко та якісно.
- На жаль,більшість відвідувачів суду не є фахівцями в галузі права, відтак відчувають певні труднощі під час спілкування з працівниками Феміди. Буває, що просять проінформувати щодо тих питань, які носять виключно правовий характер і, по суті, потребують юридичної консультації. Як у цьому випадку діють працівники апарату суду? Чи допомагають відвідувачам в отриманні необхідної їм інформації?
- Звісно, працівники суду мають важливе завдання, яке полягає в тому, щоб надати відповідну допомогу тим, хто її потребує. Однак, тут слід виділити два моменти: з одного боку є питання, на які в апеляційному суді безумовно повинні дати відповідь, проте, є й інші питання, на які працівникам апарату суду давати відповідь заборонено. Спробую пояснити детальніше. Права та обов'язки працівників апарату суду визначаються їх посадовими інструкціями, що затверджуються наказом керівника апарату суду. Крім того, є чіткі правила, які встановлюють загальні вимоги до поведінки - ними працівники апеляційного суду повинні керуватися під час, та поза виконанням своїх службових обов’язків. Звісно, їм щодня доводиться спілкуватися з великою кількістю відвідувачів, які звертаються з різними питаннями, що стосуються судової системи. Утім, коли громадяни запитують, як діяти в тій чи іншій ситуації, просять дати їм юридичну пораду чи консультацію – у цьому випадку працівники суду не можуть нічим допомогти. Позаяк, вони не мають права надавати будь-які юридичні поради та нав’язувати знайомих адвокатів. Існують три концепції, які повинні знати не лише працівники суду, а й громадяни, щоб зрозуміти, чому не можна давати юридичні поради.
По-перше: у будь-якій ситуації працівник суду повинен зберігати нейтральну позицію та бути неупередженим. Йдеться про те, що наші працівники не можуть надавати інформацію, що поставить одну сторону у більш вигідне становище стосовно іншої сторони. Важливо пам’ятати два моменти, а саме: публічна інформація має поширюватись у чесний та справедливий спосіб, а конфіденційні, службові відомості лише від однієї сторони не повинні розголошуватись. Ну, і насамкінець: лишень професійні адвокати мають право займатися практичною діяльністю та надавати юридичні консультації.
Наголошую, в апеляційному суді Закарпатської області громадяни можуть отримати загальну інформацію про роботу суду та місцезнаходження правозахисних організацій, зокрема тих, які спеціалізуються на наданні безкоштовної правової допомоги. У будь-якому випадку працівники суду зобов’язані ставитися до усіх відвідувачів ввічливо та з повагою. Проте, ефективність роботи суду залежить не лише від культури поведінки працівників, але й від самих громадян.
- Сумлінність у роботі, дотримання високої культури спілкування та етикету – важливі складові належної поведінки працівників суду. А чи існують правила, які встановлюють стандарти поведінки громадян під час візиту до суду?
- Насамперед, суд покликаний служити суспільству й забезпечувати захист прав і свобод громадян. Водночас ми закликаємо і громадськість дотримуватися принципів законності, толерантності та взаємної поваги в приміщенні суду та під час судових засідань. Адже низький рівень правового виховання та культури, недотримання основних правил поведінки у судах – нерідко породжують недовіру окремих громадян до судової гілки влади. Тому ще раз наголошую - ефективність роботи суду та формування позитивного іміджу залежить не лише від працівників Феміди, а й від самих громадян.
Перш за все принагідно нагадати про правила відвідування приміщення суду. В апеляційному суді краю діє пропускний режим: на вході до суду розташований пост судової міліції, завдання якої – забезпечувати громадський порядок. Саме працівник міліції перевіряє документи, які засвідчують особу, це може бути: український або закордонний паспорт, військовий квиток чи водійське посвідчення. Ці дані він вносить у журнал відвідувачів. Також на вході обладнаний металошукач для виявлення речей, які заборонено приносити з собою в суд: зброї, небезпечних вибухових речовин тощо. Все це робиться задля безпеки громадян та працівників, які знаходяться в приміщенні суду. Особливої культури поведінки потребує, передусім, участь громадян у судовому засіданні. Одним із найважливіших обов'язків учасників процесу й усіх присутніх - дотримуватися встановленого порядку у залі судового засідання.
- Вітчизняні суди кілька років тому почали осучаснюватись. Тож, питання щодо використання судами сучасних комп’ютерних технологій та інноваційних засобів комунікації - заслуговує особливої уваги. Серед найпопулярніших новацій – реалізація проекту «Електронний суд», який, в першу чергу, має на меті - покращити доступ громадян до правосуддя, й зробити його більш зручним та комфортним. Розкажіть детальніше про його можливості й наскільки ці послуги є популярними серед краян?
- Все почалося із запровадження автоматизованої системи документообігу суду. Це – програмний продукт, який дозволяє зберігати в єдиній базі даних не тільки судові рішення, а й інформацію про всі документи, які подаються до суду та навіть дані щодо сплати судового збору. Словом, це величезний об’єм інформації.
Проект «Електронний суд» ініційований Державною Судовою Адміністрацією - стартував у всіх місцевих та апеляційних судах загальної юрисдикції два роки тому. Проект має на меті - налагодити більш зручне та комфортне спілкування між громадянами та судами. Зокрема, учасники судового процесу мають змогу дізнатися про рух справи, час і місце її розгляду, зрештою, в такий спосіб громадяни значно заощаджують час та власні кошти. Скористатися цією послугою може кожен учасник судового процесу. Для цього необхідно зареєструвати поштову скриньку за відповідною адресою та подати до суду заяву, зразок якої розміщений на веб-сайті апеляційного суду Закарпатської області.
Та все ж найбільшою популярністю серед закарпатців користується електронна форма повісток до суду. Для того щоб отримати повістку у вигляді SMS–повідомлення учасникові судового процесу потрібно попередньо написати відповідну заяву до суду. Достатньо її подати в суд І інстанції. Якщо така заява подана в місцевий, тоді апеляційний суд буде надсилати судові повістки за допомогою SMS автоматично. Виключаються випадки коли сторона отримує судову повістку у день розгляду справи або пізніше. Крім того, така форма відправлення зменшує навантаження на працівників апарату суду, а також заощаджує не лише час, а й бюджетні кошти кожного платника податків. Якщо порівнювати вартість поштового відправлення і SMS- повідомлення, то останнє – має більше переваг і коштує дешевше, аніж паперове. Ми підрахували, що судова повістка в електронному вигляді у середньому коштує 0,63 грн., позаяк поштове відправлення обходиться дорожче - більше дев’яти гривень. Ясна річ, що різниця відчутна.
- Ще одне нововведення, яке має на меті полегшити доступ до правосуддя запровадили кілька років тому. Зокрема, йдеться про використання системи відеоконференцзв’язку. Апеляційний суд краю має можливість проводити судове засідання у режимі відеоконференції?
- Відеоконференцзв’язок встановили для того, щоб учасники судового процесу змогли дистанційно надавати суду свої показання. В більшості випадків цією послугою користуються працівники банківської системи, адже нині розглядається велика кількість справ, які стосуються саме повернення кредитних коштів. Тому нерідко банки заявляють клопотання про проведення судових засідань в режимі відеоконференції. Проведення судових засідань у режимі відеоконференції гарантує доступ до правосуддя та забезпечує об’єктивність справедливого розгляду судових справ. Апеляційний суд Закарпатської області оснащений необхідним технічним обладнанням, яке забезпечує належну якість зображення та звуку. Словом, учасники процесу можуть бачити та чути увесь перебіг судового засідання, ставити свої запитання, отримувати на них відповіді та реалізовувати свої процесуальні права. До речі, іноді ми використовуємо цю систему і для проведення внутрішніх нарад та всеукраїнських семінарів.
- Гласність, доступність та відкритість формують довіру до суду. Однак, у суспільстві побутує думка, що судова система в Україні комунікаційно віддалена від громадян. На вашу думку, чи можна подолати той інформаційний вакуум, що нині існує між судами та суспільством? У який спосіб відбувається комунікація між апеляційним судом краю, ЗМІ та громадськістю?
- Вважаю, що зміцнити довіру громадськості до судової влади можна шляхом покращення взаємної комунікації. Суспільство вважає, що суд - це якась закрита установа, яка дуже мало інформує про себе. Тож, аби подолати цей інформаційний вакуум необхідно сповіщати суспільство про свою діяльність. Апеляційний суд Закарпатської області має власний веб-сайт, а віднедавна і сторінку у соціальній мережі. Користувачі можуть ознайомитися з історією суду, дізнатися інформацію про розгляд справ та бути в курсі останніх подій, які відбулися у суді. Нині ми приділяємо особливу увагу налагодженню конструктивного діалогу з нашими громадянами та побудові ефективної комунікації між апеляційним судом та мас-медіа. Адже підвищення довіри громадян до правосуддя та зміцнення авторитету судової влади залежить від того, наскільки суд є інформаційно відкритим для суспільства. Тож, задля побудови належної комунікації - в апеляційному суді Закарпатської області запроваджено посаду прес-секретаря. В багатьох країнах прес-секретар є сполучною ланкою між судом та громадськістю. Було б добре, якби цей досвід був успішним і в Україні. Сподіваємося, що представники мас-медіа допоможуть нам у налагодженні цієї ефективної комунікації.
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
ТОП новини
Оголошення
18:59, 10 грудня
12:03, 2 грудня
18:59, 10 грудня
18:59, 10 грудня
18:59, 10 грудня
live comments feed...