• Головна
  • Електрокари made in Закарпаття: чи стане регіон автомобільним центром України?
21:16, 9 липня 2020 р.

Електрокари made in Закарпаття: чи стане регіон автомобільним центром України?

Що перше приходить вам на думку при згадці про українські автомобілі чи їх будівництво у нашій країні? «Ланоси» чи маршрутки «Богдан»? Скоріш за все, щось із цієї категорії. Хоча насправді в Україні вже багато років будують сучасні автомобілі європейського рівня. Зокрема на Закарпатті, на заводі «Єврокар». А вже в найближчому майбутньому можуть будувати ще й сучасні електромобілі. В тому числі відомих світових виробників. Для цього в Україні вже почали створювати необхідне законодавче поле і слова про Теслу українського виробництва, які ще недавно не виходили за межі жартів чи онлайн-демотиваторів, потроху набирають реалістичних обрисів.

(Не)втрачені можливості

Протягом 2019 року в Україні виготовили 7265 транспортних засобів. Це легкові автомобілі, автобуси, вантажівки тощо. З цієї кількості основну частину складають легкові автівки – 6254 штуки. І всі вони були збудовані на Закарпатті – на заводі «Єврокар». Можна навіть відмітити невелику позитивну динаміку – минулого року виробництво легковиків зросло на 11% у порівнянні з 2018-им, автотранспорту загалом – на 10%. Однак, коли дізнаєшся, що використання створених в Україні виробничих потужностей у 2019-му не перевищило двох відсотків, реальність трохи б’є по голові. Виявляється, ми можемо будувати автотранспорт сотнями тисяч одиниць, а по факту галузь ледь виживає. На думку самих виробників, справа у нерівних законодавчих умовах та неможливості через це конкурувати із іноземними виробниками.

Ось уже кілька років усе виробництво легкових автомобілів в Україні здійснюється саме у закарпатському Соломонові, що неподалік Ужгорода. Тут ще на початку двотисячних у період роботи спеціальної економічної зони «Закарпаття» відкрили завод «Єврокар». На «Єврокарі» уже зараз можуть виробляти повномасштабним способом до 80 тисяч автомобілів щороку. При потребі, виробництво можуть розширити до 100 тисяч автівок на рік. Були б ринки збуту та сприятливе законодавче поле. Однак саме останнього нині критично не вистачає українським автовиробникам.

Завод "Єврокар", фото www.facebook.com/eurocar2012

Так, на «Єврокарі» пояснюють, що вступ України до СОТ без перехідного періоду та подальше зниження ввізного мита на імпорт автомобілів кардинально вплинув на українських гравців ринку. Якщо у 2008 році завод виробив майже 36 тисяч автомобілів, а у роботі було залучено 1120 осіб, то у 2019-му, як ми писали вище, показник виробництва ледь перевищив 6 тисяч автомобілів, а працювали тут вже лише 255 людей.

«Український ринок сьогодні настільки малий, що виробляти виключно для внутрішнього користувача – економічно недоцільно, адже економічний ефект настає при виробництві не менш 25 тис. автомобілів. Навіть більше – сьогодні імпортувати автомобілі вигідніше, ніж виробляти. При цьому насправді така політика не вигідна ані виробникам, ані самій державі. Адже податкові надходження від виробництва одного автомобіля у середньому у 5 разів більше, ніж при імпорті електромобіля. Цю парадигму необхідно кардинально змінювати – залучати інвесторів, відкривати експорт в Європу»,- пояснюють на «Єврокарі».

Олег Боярин, Голова Наглядової ради Групи компаній «Єврокар» та Федерації автомобільної галузі України також говорить про занепад української промисловості через нерівні умови з імпортом готової продукції.

«Електромобілі – це яскравий приклад цієї стратегії (довгострокової стратегії підтримки імпорту – авт.), адже при імпорті готового електромобіля Tesla Model S митні платежі складають 100 євро (акциз), у той час як у разі імпорту комплектуючих для крупновузлового виробництва того ж самого електромобіля виробник має сплатити акциз, ПДВ та мито на комплектуючі в сумі приблизно 17 тис. євро, тобто сума податків на  комплектуючі для виробництва  авто в  170 разів вище, ніж на імпорт готового електромобіля. І це не враховуючи податків на заробітну плату персоналу, на нерухомість, на прибуток, амортизацію інвестицій та відсотки за кредитами, які необхідно сплатити виробнику для здійснення виробництва в Україні».

З огляду на ці реалії «Єврокар» уже також всерйоз задумується над переходом до імпорту готових автомобілів, зокрема на електродвигунах. Не дивлячись на наявність сучасних виробничих потужностей та кваліфікованих працівників, які могли б ці електрокари виробляти тут, на Закарпатті.

Не відновлення, а повний перезапуск

Про те, що на Закарпатті можуть почати будувати електромобілі, при чому уже відомих світових автоконцернів, заговорили трохи більше місяця тому, коли у Верховній Раді зареєстрували два законопроекти - №3476 та №3477. Головна мета цих документів - розвиток галузі електротранспорту та стимулювання його попиту в Україні. І мова не лише про «легковики» на батареях. А й про вантажівки, автобуси, спецтехніку. 

Як пояснює ініціатор та співавтор проектів, народний депутат від ужгородського мажоритарного округу Роберт Горват, ці документи дадуть можливість Україні створити умови для розвитку ринку та будівництва електрокарів і вдихнуть нове життя у галузь автомобілебудування. Водночас, вони зроблять доступнішими для українців автівки світових виробників.

Однак що особливо важливо, вироблені в Україні електромобілі зможуть виходити на ринок Європи та конкурувати із транспортом, який продається на Заході. 

Досягнути такого ефекту вдасться завдяки комплексним змінам податкової та митної політики. 

Наведемо кілька ключових пропозицій законопроектів №3476 та №3477. Автори проектів пропонують до 31 грудня 2028 року звільнити від ПДВ і мита обладнання та комплектуючі для виробництва електротранспорту; до 31 грудня 2033 року звільнити від оподаткування прибуток, отриманий від реалізації електромобілів, електродвигунів, батарей та зарядних пристроїв. Водночас, українцям, які купують електрокари, планують надати податкову знижку з ПДФО (з 2026 до кінця 2030 року) та продовжити звільнення електромобілів від ПДВ до кінця 2025 року. Окремо згадаємо про встановлення обов'язкової частки публічних закупівель електромобілів не менше 50% від загальної кількості придбаного транспорту до 2030 року. Для кращого розуміння: ця норма напряму зобов'язуватиме, до прикладу, міськради закуповувати замість бензинових чи дизельних автобусів саме транспорт на електротязі. 

«Це буде революція в автомобільній галузі України. Не чергова спроба реанімувати те, що і так давно віджило себе, а повний перезапуск. Вихід на світові ринки, будівництво сучасних, комфортних та екологічних автомобілів, на яких приємно і безпечно їздити. Ми все це можемо. Потрібно лише створити правильне законодавче поле і ринок сам почне працювати», - пояснює Роберт Горват. - «Про потенційний вплив на економіку, нові інвестиції та наповнення державного і місцевих бюджетів в результаті запуску цих проектів взагалі можна говорити годинами».

Усі «ЗА» 

З останнім твердженням нардепа відкрито погоджуються і представники виконавчої влади та місцевого самоврядування. Так, свої листи Голові Верховної Ради на підтримку електромобільних законопроектів уже надіслали мер Львова Андрій Садовий та голова Закарпатської ОДА Олексій Петров

Голова Закарпатської ОДА Олексій Петров на заводі "Єровкар"

На Закарпатті загалом активно обговорюють можливість виробництва електрокарів на заводі «Єврокар». І нещодавно в ОДА навіть заявили, що вже підготували листи до Офісу Президента з проханням підключитися до переговорів з Німеччиною про можливе виробництво електрокарів Volkswagen на Закарпатті.

Директор Агенції регіонального розвитку Закарпаття, депутат Закарпатської обласної ради Денис Ман вважає, що законопроекти можуть стати «цікавим майданчиком для реалізації ініціативи із впровадження автомобільного кластеру як точки зростання регіональної економіки».

«Автомобільна галузь Закарпаття, яка є дуже важливою складовою валового виробництва регіону, може отримати добру надію на перезапуск після довгих очікувань, що держава повернеться обличчям до вітчизняного автопрому», - вважає Ман, паралельно акцентуючи увагу ще й на екологічній складовій питання, - «Для Закарпаття як одного з екологічно найчистіших регіонів тренд турботи про довкілля є важливим аргументом до підтримки економічного сектору, в тому числі і місцевими програмами підтримки бізнесу, що закладені в Стратегії розвитку області до 2027 року».

Про необхідність прийняття законопроектів активно говорять і представники автомобільної галузі – для них ці документи відкриють можливості, яких критично не вистачало десятки минулих років.

«Потенційний ефект запуску повномасштабного виробництва електромобілів в Україні величезний – близько 100 млн євро залучених інвестицій, 1200 додатково створених робочих місць, випуск 50-100 тис. електромобілів на рік. Для цього в Україні є виробничі потужності та є бажання виробляти електричні автомобілі», - пояснюють на «Єврокарі», уточнюючи, що країні поки не вистачає умов, які приведуть сюди світових виробників. Однак, уже незабаром ця перешкода може зникнути і Закарпаття отримає шанс стати регіоном, у якому будують електрокари світових брендів.

«Рік тому ми обіцяли зробити Закарпаття успішним. І це були не просто обіцянки», – пояснює Роберт Горват. – «Наш регіон має шалений потенціал, однак йому вкрай не вистачає можливостей та правильних умов для розвитку. Наші електромобільні законопроекти – це перший і дуже серйозний крок до цих правильних умов».      

P.S. Поки стаття готувалася до виходу, Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики Верховної Ради рекомендував парламенту внести до порядку денного сесії та прийняти електромобільні законопроекти №3476 та №3477 за основу. На черзі - розгляд документів у сесійній залі. Електромобілі made in Закарпаття стали ще на крок ближчими до реальності. 

 Підписуйтеся на наш Telegram-канал та отримуйте новини ще оперативніше!

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#Закарпаття #роберт горват #єврокар #олег боярин #електромобілі #електрокари
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Оголошення
live comments feed...