
14:11, 28 листопада 2019 р.
Євробляхи, цигарки, дрова та секонд-хенд: Куди йде конфіскована на Закарпатті контрабанда?
На закарпатських митних складах побачиш усе – від повного ангару цигарок до кросівок по 10 тисяч – за пару.

Повідомлення на кшталт “на кордоні Закарпаття затримали чергову партію контрабандних цигарок” (як варіант — брендового одягу, мийних засобів, пива, ліків тощо) з'являються у ЗМІ майже щодня. Але після процедури з виявлення та опису на кордоні усе це добро переміщують на митні склади в області (вони є в Ужгороді, Чопі та Виноградові).
Зацікавившись долею контрабанди, кореспонденти Укрінформу побували разом із митниками Закарпатської митниці ДФС на одному із таких складів, подивилися – що, як і скільки часу там зберігається та яка подальша доля конфіскату, затриманого на кордонах Закарпаття.
ТРЕНДИ КОНТРАБАНДИ
На території складу, куди нас акредитували, кілька павільйонів, у них — різний товар. Але найперше, що нам показують, це звісно ж, цигарки. Ними забитий майже повністю цілий ангар. Адже саме тютюнові вироби і досі є одним із найвигідніших товарів, який контрабандисти різного калібру перевозять через кордон України з ЄС і заробляють на різниці вартості (у нас вона складає 1,3 євро, одразу ж за кордоном – майже 4 і вище).
ПІД РУДОЮ, В ДОШКАХ, СХОВКАХ І НАВІТЬ МІЖ ПОРОЖНІХ БАНОК
Принагідно разом із колегою з пресслужби Закарпатської митниці ДФС складаємо перелік топ-5 місць, де на Закарпатті знаходили контрабандні цигарки.
Безперечно, перше місце в топ-переліку — це знаменита фура з дошками, затримана на МП “Ужгород”, всередині яких були цигарки. Тоді про це написали усі місцеві ЗМІ, а пізніше — й центральні. Ну, бо справді вразила винахідливість порушників, а також кількість контрафактного товару — 95 тисяч пачок.
Нагадаємо читачам, що мова – про випадок, який зафіксували у січні 2018 року на митному посту “Ужгород” – тоді було затримано білоруську вантажівку, яка – за документами – везла пиломатеріали до Чехії. Проте під час огляду у порожнинах дощок митники виявили цигарки: загалом, цигарками були напаковані 38 кубометрів пристосованих під перевезення контрабанди пиломатеріалів.
У нашому топі – також сховки в корпусі автомобіля: це може бути подвійне дно чи верх кузова в машині, тайники облаштовують у паливному баку, який для цього “роздувають”, в обшивці салону, під панеллю.
Знаходили на закарпатському кордоні цигарки й у цистернах автовоза з газом, і якось навіть в упаковках зі скляними банками — це партії, які за вартістю тягнуть на мільйони гривень.
ПЕРЕДАТИ НА ФРОНТ НЕМОЖЛИВО, ЗАКОН ПЕРЕДБАЧАЄ ТІЛЬКИ ЗНИЩЕННЯ
Цікавимось, яка подальша доля цих цигарок – після того, як вони потрапили із митного посту на зберігання на склад.
- Як правило, усі товари потрапляють на склад через виявлені на митному посту неправдиві дані — чи то про сам товар, чи про його вартість (її зазвичай при ввезенні занижують, щоб уникати сплати податків у повному об’ємі), чи про відправника або отримувача, часом маркування товару не відповідає законодавству України, – пояснює начальник відділу бухгалтерського обліку вилученого майна Управління фінансування, бухгалтерського обліку та звітності Закарпатської митниці ДФС Наталя Федорович.
– Якщо якесь із цього переліку порушень митного законодавства виявляється на кордоні, товар вилучають, запроваджується протокол, потім документи подаються в суд, який виносить рішення. Рішення може бути або про конфіскацію на користь держави, або ж про повернення товару власнику. Увесь цей час товар перебуває на одному з митних складів, загалом термін зберігання за законом – до 90 днів.
- З початком війни йшла мова про те, аби контрабандні цигарки не знищувати, а, наприклад, передавати на передову хлопцям, адже на цигарки військовим і досі часом збирають кошти волонтери. Поясніть, чому такий алгоритм не діє?
- Цигарки на передову передати неможливо, бо постановою Кабінету міністрів передбачено їхнє знищення. Якщо ці зміни будуть внесені в законодавство, то звісно, – митниця й органи ДВС будуть його дотримуватися – тоді ми одразу почнемо передавати ці цигарки на фронт.

ДЕ ЛІС, А ДЕ ДРОВА
Дорогою з ангару з цигарками до іншого зауважую на дворі складу ті самі порожнисті дошки, де переховували 95 тис. пачок цигарок. Лежать, мокнуть під дощем, підгнивають.
Посеред двору є ще кілька куп із дошками: у різні роки вилучені на митних постах області й конфісковані за рішеннями судів, через недоліки в документах. Зазвичай, лісоматеріали затримують через неправильне декларування: переважно вказують нижчий рівень матеріалів, щоб занизити вартість. Декларують, наприклад, дрова, а це лісоматеріали.
“СЕКОНД”, БРЕНДИ, КАВА І ГОРІШКИ ПІД НОГАМИ
У другому ангарі складу бачимо різні типи товарів. Це, переважно, все те, що перевозиться у так званих бусах — здебільшого ці товари везуть малими партіями, а позбуваються їх (а часом через них — і транспортних засобів) через неправильне декларування вартості або перевищення допустимої ваги.
Також на складі зберігаються асорті горішків, кава та капучино, італійське шампанське та біле вино, оливкова олія та оливки в банках, макарони, пиво.
Привертають увагу коробки з брендовим взуттям. Розпаковуємо одну: о, жартую, розмір – якраз мій. Сміємося разом, але за добрими чоботами жіноче серце жаль таки бере.
- Яка доля цих товарів? – цікавимося у митників.
- Конфісковані продукти харчування забираються на знищення, митниця передасть їх органам ДВС, а ті, прийнявши відповідне рішення, можуть не знищити, а передати на корм тваринам. Усе це маленькі партії, на них відсутні документи та сертифікати, а без документів здійснити продаж цих товарів, за законом, немає змоги, – пояснює Наталя Федорович.
Проходимо далі повз мийні засоби, кавові машини, побутові пилосмоки та професійний музичний пульт. Усе це добро також чекає своєї долі з приходом ДВС. Як і гори секонд-хенду.
- Це ж “секонд”, що із ним узагалі може бути не так?
- Імовірно, його затримали через більшу, аніж була заявлена, вагу. Очевидно, що власник за цим лахміттям також не питатиме, тому ось, лежить, – каже Чаба Сабов.
- Ви якось групуєте товари на складі, чи де є місце, там і ставите? Відчуваєте, узагалі, завантаженість на складах?
- Ставимо, де є вільне місце. Тому в нас тут “євробляхи” впереміш із секонд-хендом та горішками з кавою. Щодо завантаженості — не можна сказати, що склади перевантажені, у нас є понад десяток таких сховищ в області: у Виноградові, Чопі та Ужгороді. У значній більшості майно, яке тут зберігається, конфісковане за рішеннями судів, його мають забирати органи ДВС для реалізації (це стосується, наприклад, автомобілів). Наразі вони забирають деякі товари чи майно не з такою оперативністю, як нам того хотілося би. Втім, такого випадку, аби не було де ставити вилучений на кордоні товар, не пригадую – у нас достатньо складів, аби у разі чого розподілити товари, – пояснює Чаба Сабов.
Виходячи, питаємо митників наостанок: а де, мовляв, мішки з бурштином? Його ж часом також затримують на кордоні.
- А бурштину тут ніколи й не було, – каже Наталя Федорович. – Коли у нас в області є випадки затримання бурштину на кордоні Закарпаття, ми інформуємо про це відповідні служби, далі бурштин описується (за розміром, калібром, вагою тощо) і його передають у Державне сховище дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння України.

КЛАДОВИЩЕ ЗАПИЛЮЖЕНИХ “ЄВРОБЛЯХ” ЧЕКАЄ СВОГО PROZORRO
Авто, які були вилучені як транспортні засоби, що перевозили контрабандні цигарки, або таких, що мають у кузові виявлені тайники, на території та й усередині митних складів чимало. “Старожилам” складу – понад 10 років, більшість таких автомобілів – старезні й на “євробляхах”. Залишити їх митникам після вилучення на МП – для їхніх власників дешевше, ніж сплачувати штраф і забирати назад. Коли оглядаєш усіх цих монстрів закарпатської контрабанди, приходить ідея, що з них можна створювати тут цілий музей контрабанди (Цікаво, чому ця думка ще нікому не прийшла в голову? Це, зрештою, ціла сторінка з життя соціуму, адже на темі контрабанди на Закарпатті стають губернаторами та очільниками обласних управлінь різних відомств, особливо, силових; це “вічна” тема для журналістів, політологів і навіть місцевих письменників, які пишуть “контрабандні” романи; це просто клондайк для народної творчості – словом, сказано: цілий пласт життя!) А колега тим часом придумує цікавий кадр, пишучи пальцем на запилюженому задньому вікні одної з машин “конфіскат”.

Як пояснює Наталя Федорович, конфісковані транспортні засоби передаються з митниці органам ДВС, далі реалізацією на електронних торгах займається ДП “Сетам”.
Ну, а крім того, такі конфісковані машини, що використовувалися для перевезення цигарок і мають змінені деталі, наприклад, паливний бак чи тайники в кузові, не можуть використовуватися для перевезення пасажирів на території України — це є підставою для конфіскації такого транспортного засобу.
- Але ви кажете, що є такі авто, що стоять тут уже понад 10 років — невже їх не можна утилізувати якось.
- Щодо них є рішення суду – я не знаю, чому вони не виконуються, – каже Чаба Сабов. – Очевидно, що їх уже ніхто не викупить, хіба утилізують. Але ми не можемо передавати їх на металобрухт чи на знищення — конфіскованим майном розпоряджаються виключно органи ДВС. Такої процедури, як знищення авто, – станом на теперішній час не прописано узагалі й не передбачено постановою Кабміну. Закон передбачає тільки реалізацію, безоплатну передачу або розукомплектування.
- А як щодо тих авто, які мають українські номери?
- Ті, що на українських номерах, ще забирають, сплачуючи штрафи. А “бляхи” – невигідно, навіть якщо хороші машини, – каже Чаба Сабов. – Була тут в області компанія, яка тільки на “мікриках” роз’їжджала, ось у нас чотири їхні буси стоять. Вони уже ними понад рік навіть не цікавляться, бо після рішення суду є 10 днів на те, щоб забрати автомобіль, а після того потрібно сплачувати витрати за зберігання цього автомобіля, це 10 євро за добу плюс — штраф, якщо такий передбачено рішенням суду. Забирати їх невигідно, тому стоять і стоятимуть далі.
- Наразі, наскільки нам відомо, – каже Наталя Федорович, – керівництво нової митниці обговорює питання продажу конфіскованого майна через систему ProZorro, але для цього необхідно внести зміни в законодавство. Можливо, з появою такої опції це буде оперативніше, ніж за наявним алгоритмом: конфіскували рішенням суду, виставили на сайт — і вже пішов процес. А зараз усе відбувається значно повільніше: є постанова про конфіскацію, далі ми повідомляємо в органи ДВС, вони реагують і призначають експертизу — це забирає багато часу. Візьміть той же брендовий одяг, хай це навіть справжній бренд, його вилучили і він лежить рік-два, за кордоном — це вже модель минулих років, її вартість упала на 50% – він втрачає свою актуальність і якість. Словом, за наявності волі керівництва та відповідних законів усе це можна робити швидше і заробляти кошти в бюджет, – каже представник митниці.
Також у цьому світлі ми маємо надію на закон про утилізацію старих транспортних засобів — наразі є тільки проєкт закону, сам він так і не був прийнятий. Але ми сподіваємося на турборежим, – наголошує Наталя Федорович.
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
11:22
Вчора
Збірні перевезення Європа — Україна: особливості послуги
Новини компаній
11:00
Вчора
ТОП новини
Оголошення
09:31, 26 лютого
09:31, 26 лютого
09:31, 26 лютого
11:52, 18 лютого
09:31, 26 лютого
live comments feed...