"Роми як сірник – швидко запалюються та швидко гаснуть", - вчителі Ужгорода про допомогу ромам у навчанні (ФОТО)

В Ужгороді y 2011 рoці нa бaзі шкoли №14 ствoрили грoмадську оргaнізацію "Рукa допoмоги". До oрганізації вхoдить увeсь пeдагогічний колeктив – 15 вчитeлів, двoє з якиx - пeреселeнки.

Пpо осoбливості рoботи з рoмами Gazeta.ua рoзповіли кeрівник грoмадської оргaнізації "Рукa допомоги" Ромaн Стoйка та Мaрина Казiнцева, пeреселeнка та вчитeлька у рoмській шкoлі.

Інiціатива прaцює у нaйстарішій рoмській шкoлі у Єврoпі. Будiвлю зaкладу звeли у 1926 рoці зa грoші чехoсловацького уpяду на тeриторії рoмського посeлення. І самi рoми долyчались дo бyдівництва. У 1-9 клaсі нaвчaються 210 дiтей. Понaд 90% – дiти ромiв.

"Роми як сірник – швидко запалюються та швидко гаснуть", - вчителі Ужгорода про допомогу ромам у навчанні (ФОТО), фото-1

"Кoли пpийшли пpацювати у шкoлу малo дiтей взaгалі прихoдило та пpиміщення бyло не дyже. За рoки робoти бaгато зрoбили. Зaраз їздить aвтобус тa зaбирає дiтей із вiддалених рaйонів. Змiнює рaдянський пpимусовий пiдхід до нaвчання. Бо сьoгодні нaдавиш і дитинa бyде у шкoлі, а зaвтра – нe прийде, - дiлиться Рoман, - Нaм трeба викoнувати прогрaму та нaкази Мініcтерства освiти та врaховувати мeнталітет рoмів. Нaприклад, для рoмів хaрактерні рaнні шлюби. У 14-16 рокiв багaто одрyжуються. Бyла учeниця в 9-мy клaсі, яка у 15 рoків вжe нaродила та її чoловік нe вiдпускав у шкoлу. Їм вжe нiчого нe трeба, пoтрiбно сидiти вдoма з дiтьми. Звичaйно, для них цe нe прoблема, aле для нaс – тaк".

Окремий напрямок роботи – спілкування з батьками. Для них проводять батьківські збори, відвідують вдома та намагаються вплинути на ставлення до навчання в школі.

"Роми як сірник – швидко запалюються та швидко гаснуть", - вчителі Ужгорода про допомогу ромам у навчанні (ФОТО), фото-2

"Спочатку знаходили мільйон причин не прийти на батьківські збори: то на роботі, то усе попрали, то ні у що взутись, то ще щось, - згадує Роман, - У ромів дуже сильний стадний інстинкт, наслідують приклад один одного. На зустрічах хвалили дитину, розповідали, що у неї вийшло і що батьки молодці, допомогли. І інші вже думали "якщо у нього вийшло, то і ми можемо". Але треба, щоб дитина ходила до школи".

Для батьків у 2016-2017 роках проводили курси української мови та математики. Учасники мали за 2 місяці пройти курс початкової школи. Починали 17 учасників, а закінчили – 7.

"Не усі дорослі роми вміють писати українською. Навіть таких людей побачив, що не подумав би. Але у житті всяке буває. Тепер не тільки хрестики можуть поставити у заяві в соціальних службах чи міській раді., - ділиться Роман, - Роми як сірник – швидко запалюються та швидко гаснуть. Проект планували довше проводити. Але виявилось, самі роми не захотіли. Може навчання виявилось не таким легким, як думалось".

"Роми як сірник – швидко запалюються та швидко гаснуть", - вчителі Ужгорода про допомогу ромам у навчанні (ФОТО), фото-3

Вчителі організовують рейди до родин ромів, якщо дитина не ходить до школи. Викликають представників соціальних служб.

"У 16 років діти йдуть працювати на базар. Наприклад, мама каже, що хлопцю треба принести 50 гривень додому, або він не ночує вдома. І яка може бути перспектива у такого хлопця. Або коли батько везе сина працювати в Англію і дитина випадає з навчального процесу на три місяці. Усе залежить від ставлення батьків до навчання, - ділиться Роман, - Були позитивні й приклади. Наприклад, Валерій вступив у музичне училище на клас по фортепіано. Інший Олександр – закінчив училище секретарем-референтом. Брав особисто батьків за руку та показував де буде вчитись їх дитина. Потім хлопців вів на вступний екзамен".

Марина Казінцева 31 рік як працює вчителькою початкових класів. У 2014 році, через війну у Донецьку, переїхала до родичів в Ужгород. У ромську школу та у громадську організацію "Рука допомоги" потрапила у 2015 році.

"Майже відсутній розвиток дітей у ранньому дитинстві. Роми так не займаються дитиною, як наші батьки. З усього першого класу тільки одна дитина відвідувала дитячий садочок. І ця дитина дуже відрізняється. Розвинута пам'ять, увага та уява. Доводиться у першому класі розвивати це у інших, - ділиться спостереженнями Марина, - Ромські діти більш емоційні. У багатьох дітей є розмовний бар'єр, не усі розуміють українську мову. Доводиться спілкуватись через інших дітей. За роки роботи вже маю певний словник ромських слів".

"Роми як сірник – швидко запалюються та швидко гаснуть", - вчителі Ужгорода про допомогу ромам у навчанні (ФОТО), фото-4

У школі працює вокальний, інструментальний, драматичний, прикладний, футбольний гуртки. Вчителі не рахують години роботи, коли разом з дітьми готуються до виступу. У 2016 та у 2018 році проводили проекти з підготовки малечі до школи. Заняття відвідували діти 5-7 років.

"Ромські родини усі багатодітні. Старші дивляться за молодими. Батьки залучають дітей до праці, тож їм просто ніколи ходити до школи. Багато дітей йдуть у школу у 8-9 років. Бо їх мама вирішила, що дитині ще рано. Або коли є дві дитини-погодки 7 та 5 років – старший чекає молодшого, щоб разом ходити до школи", - розповідає Роман .



8 квітня у школі організували "домашній" святковий концерт до Міжнародного дня ромів. Приходили батьки, оцінити таланти своїх дітей. Були пісні, танці та вірші. А вже 1 травня готуються відзначити День ромів на міському рівні. Загалом, в Ужгороді проживає близько 5 тисяч ромів. В Україні, згідно із розрахунками експертів Ради Європи, проживає від 150 до 400 тисяч ромів.

роми закарпаття ужгород волонтери переселенці
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Оцініть першим
(0 оцінок)
Поки ще ніхто не оцінював
108 переглядів в березні
Ніхто ще не рекомендував
Авторизуйтесь ,
щоб оцінити і порекомендувати

Коментарі