в ці вихідні Україну сколихнуло рішення Державної служби авіації закрити три великих українських аеропортів - Харків, Дніпропетровськ і Запоріжжя. Чому закрили повітряний простір над трьома регіонами, в держслужбі не розголошують. Єдине пояснення: безпека польотів під загрозою.
Втім, небезпечно в небі не тільки через загрозу з боку терористів, а й через те, що держава не контролює компанії, яким видала ліцензії ще минула влада.
Під Кабінет міністрів на минулому тижні вийшли протестувати нечасті учасники подібних заходів - представники авіаційної галузі України. Вони вимагали прозорої системи розподілу рейсів. У Державній авіаційній службі кажуть, що вимоги протестуючих дивні, адже чи не вперше вона пропонує те ж саме. Її керівник Денис Антонюк наважився зупинити систему чорного розподілу рейсів, розробив чіткі правила і опинився під шквалом критики. Система видачі ліцензій на міжнародні маршрути виявилася дуже зручною годівницею для багатьох впливових фігур. "Нарешті рішення з рук чиновників перейде в область фактів і простий математики. На виході ми матимемо положення і правила, які дозволяють призначати перевізників не на підставі суб'єктивних факторів, не на підставі просто бажання бюрократа, а на підставі абсолютно зрозумілих критеріїв", - говорить Антонюк. Критерії такі: кількість виконаних рейсів протягом останнього року, кількість створених авіакомпанією робочих місць, сума сплачених податків і кількість власних літаків. Щоб уникнути звинувачень у протекції, лідер української авіації авіакомпанія МАУ сама запропонувала зміни в документ. "МАУ може дійсно отримати суттєву перевагу, тому ми запропонували Державіаслужбі застосувати питомі показники", - говорить президент авіакомпанії Юрій Мірошников.
В Державіаслужбі погоджуються, що це і є "Соломонове рішення". "Зробити так, щоб враховувалися і бралися до уваги критерії на один літак. Наприклад, для двох авіакомпаній - той, у кого на 1 літак податків сплачено більше, той отримає перевагу. І авіакомпанія, у якої на один літак робочих місць створюється в Україні, саме в Україні і це критично важливо, більше - той і отримає перевагу. Так, ми готові це імплементувати ", - говорить Денис Антонюк.
В уряді зазначають, що система "Відкрите небо", яка діє в Європі, знімає будь-які претензії до документа, який діє тільки тоді, коли є обмеження рейсів і авіакомпаній між Україною та конкретною країною.
Ще одна вимога нових правил відсікає фірми одноденки і чужу експансію: - як мінімум половина статутного капіталу повинна бути українською. "Жодна українська авіакомпанія не може організувати в жодній країні світу авіакомпанію, не надавши більш ніж 50 відсотків місцевої власності, і вимагати призначення на маршрути. А в Україні можуть, у тому числі росіяни!", - Говорить Мірошников.
"Безпека в авіації в тому числі складається з фінансової безпеки. Той, хто контролює безпеку, повинен розуміти, як платитися, ким платитися, чи забезпечується повністю контроль за всіма цими речами чи ні", - додає Антонюк.
"Приватизували небо, приватизували все, що навколо літаків", - це заява директора однієї з дивних компаній, нізвідки з'явилися з доброї волі Сім'ї Януковича. Комусь потрібно було роками вибивати один омріяний рейс, а комусь навіть за відсутності літаків видавали їх пакетами.
"Аласджет" - одна з таких, вона реально ніколи не літала. І головне що, ввела авіаслужба і що так обурює фейковие авікомпанії, це якраз обов'язок літати всередині країни. Хочеш літати за кордон - зроби хоч щось для країни, зроби хоч один внутрішній рейс. Україна занадто велика за територією держава, щоб дати загинути внутрішніх перевезень.
Порожній аеропорт Ужгорода, Миколаєва, Чернівців, Кіровограда треба оживити. А охочих немає.
"Монополія МАУ не тому, що ми всіх вигнали або всім заборонили, а тому що ніхто не хоче літати!", - Заявляє Мірошников. За новими правилами, кожна авіакомпанія з пасажиропотоком понад 100 тисяч на рік доведеться виконувати на 15 міжнародних рейсів один внутрішній. А якщо пасажиропотік менше 100 тисяч на рік, то аж на 30 рейсів за кордон, один - в Україні.
Керівники десяти маловідомих авіакомпаній об'єдналися в Асоціацію авіаційних підприємств України саме тоді, коли держава взялася наводити порядок у галузі.
Кандидат технічних наук, фахівець в галузі авіації Богдан Долінце був присутній на зустрічі представників Асоціації з керівництвом Державіаслужби. Він каже, що вони не висували жодної конструктивної пропозиції, тільки вимагали відновити в галузі статус-кво. Та й взагалі, до багатьох членам цієї асоціації великі питання.
"Більшість з них взагалі практично не виконує рейсів в Україну і навіть серед тих компаній є компанії, які взагалі не займаються перельотами і яким чином вони взагалі пов'язані з цими правилами авіаперельотів, викликає посмішку", - говорить Богдан Долінце.
Голова Державної авіаційної служби зазначає, що його відомство готове до компромісу, тому чекає від авіакомпаній реальних пропозицій, а не порожніх звинувачень.
"Ми зараз розглядаємо всі пропозиції авіаперевізників і саме для цього. І тому більшість зауважень, які нам галузь пропонувала, або вже прийняті до уваги, або обговорюються і будуть на найближчій зустрічі обговорюватімутьс ", - говорить глава Держслужби авіації.
Денис Антонюк каже, що він готовий обговорювати деякі деталі нових правил гри. Але вимога, щоб щонайменше половина власності в українській авіакомпанії була, власне, української, дискусії не підлягає. Це тепер питання безпеки держави. Нагадаємо, заборона на польоти до Харкова, Дніпропетровська та Запоріжжя продовжили ще на один день.